Miasto Żory podpisało umowę na zakup 16 nowych autobusów elektrycznych, które będą od przyszłego roku obsługiwały Bezpłatną Komunikację Miejską! W ramach projektu planowane są też szkolenia dla kierowców oraz pracowników technicznych. Dzięki zakupowi wszystkie linie BKM będą obsługiwane przez autobusy zeroemisyjne.
Kontrakt na dostarczenie autobusów wygrała firma Solaris Bus and Coach, która produkuje autobusy w Bolechowie pod Poznaniem.
Oficjalnie umowę w Urzędzie Miasta Żory podpisali: Waldemar Socha - Prezydent Miasta Żory oraz Rafał Zajas - Dyrektor Sprzedaży Regionu Południowego – Kraj, firma Solaris Bus and Coach.
Projekt pn. „Zintegrowane działania na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego w mieście Żory” został objęty wsparciem bezzwrotnym z planu rozwojowego Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w ramach Inwestycji: G 1.3.2 Zeroemisyjny transport zbiorowy (autobusy).
Polega on na zakupie 16 autobusów elektrycznych, o długości od 11,5 m do 12,5 metra mogących przewieźć minimum 75 pasażerów. Nowe autobusy będą wykorzystywane na istniejących liniach 01-08 BKM, jednocześnie dając możliwość wprowadzenia kolejnych linii czy zwiększenia liczby kursów na dotychczasowych liniach. W projekcie przewidziane jest także przeprowadzenie szkolenia dla 35 osób, w tym 32 kierowców autobusów oraz 3 pracowników technicznych.
Bezpłatna Komunikacja Miejska ma już ponad 10 lat. W związku z tym przygotowujemy kolejny skok jakościowy. Wprowadzenie na ulice Żor autobusów elektrycznych wraz z planowanymi przez Miasto nowymi rozwiązaniami w zakresie infrastruktury drogowej sprawią, że wejdziemy na wyższy poziom w zakresie zrównoważonej mobilności miejskiej i komfortu pasażerów – mówi Waldemar Socha - Prezydent Miasta Żory.
Zamawiane pojazdy będą w 100% niskopodłogowe i zeroemisyjne oraz wyposażone w klimatyzację dla pasażerów i kierowcy. Informacje o numerze linii i kierunku będą wyświetlane na białych wyraźnych tablicach, a wewnątrz znajdą się urządzenia do prezentacji trasy. Dodatkowo zamontowana będzie na zewnątrz specjalna tablica dla osób słabowidzących. Bezpieczeństwo będzie zapewnione dzięki systemowi monitoringu – zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Pojazdy będą wyposażone w udogodnienia dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym poręcze koloru żółtego o zmiennej fakturze przy drzwiach, dodatkowe oświetlenie na zewnątrz, sygnalizację akustyczną i świetlną zamykania drzwi, a także w specjalnie oznaczone fotele. Progi również będą oznaczone w barwy kontrastowe. Dla szybszej obsługi przystanków i oszczędności miejsca w środku, drzwi będą się otwierały na zewnątrz. Kierowca będzie miał do dyspozycji w pełni zamkniętą bezpieczną kabinę.
Kolorystyka autobusów oraz siedzeń ulegnie ujednoliceniu i będzie zaprojektowana zupełnie na nowo.
Wraz z autobusami dostarczony będzie komplet specjalistycznego sprzętu do napraw oraz wymagane oprogramowanie. Baterie będą na tyle duże, że pozwolą na przejechanie wszystkich linii przez cały dzień bez doładowywania. Producent udziela na pojazd 96 miesięcy gwarancji, w tym na pojemność baterii. W cenie pojazdów zawarto również przeglądy serwisowe.
Koszt zakupu jednego pojazdu to 3,567 mln zł brutto. Wartość całego zamówienia to 57,072 mln zł brutto, z czego dofinansowanie wynosi 41,76 mln zł, a wkład własny to 4,64 mln zł. Miasto dodatkowo poniesie koszt podatku VAT.
Obecnie trwa procedowanie zakupu siedemnastego autobusu, którego zakup będzie możliwy dzięki uzyskanym oszczędnościom, bowiem całkowity planowany koszt projektu wynosi 59 520 657,00 zł.
Wdrożenie pojazdów do ruchu w 2026 roku spowoduje, że będzie możliwe nie tylko polepszenie jakości świadczonych usług w zakresie taboru, ale również zwiększenie oferty przewozowej na liniach.
Planowany efekt ekologiczny:
- Zmniejszenie emisji CO2 - 430,78776 Mg/rok
- Ograniczenie emisji tlenków azotu - 0,2388 Mg/rok
- Ograniczenie emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (PM10) - 0,00092 Mg/rok
- Zmniejszenie zużycia energii końcowej - 1 295 MWh/rok .zory.pl