12 września w przestrzeniach Muzeum Miejskiego w Żorach otwarte zostaną cztery wystawy: Oli Kossowskiej, Anety Nytko, Krzysztofa Kowalczyka i Mariusza Mykickiego. Tego samego dnia również w Muzeum odbędzie się spotkanie z prof. Januszem Musiałem i Jego książkami. Wcześniej w Galerii Kina Na Starówce zobaczymy zbiorową wystawę trzydziestu autorów skupionych w Haruhisa Camera Collective. 13 września odbędą się warsztaty Haruhisa Camera, które poprowadzi Monika Cichoszewska. Wszystkie wystawy potrwają do 15 października, towarzyszyć im będą oprowadzania kuratorskie.
12 września, Kino na Starówce w Żorach, godz. 17.00
Piktorialne nieostrości, zamglone faktury, bezczas – to przestrzeń międzynarodowego projektu: Haruhisa Camera Collective. Dalekie od cyfrowej doskonałości i mechanicznej precyzyjności łączą walory obrazu powstającego w niedoskonałych obiektywach starego typu, tradycyjnie rzutowanego na matówkę, ze współczesną techniką cyfrową. Oniryczne, odrealnione są widomym znakiem i namacalnym dowodem na trudny proces wykonania zdjęcia wciąż wymagającego cierpliwości, rozumienia świata i wyczucia.
12 września, Muzeum Miejskie w Żorach, godz. 18.00
Absolwentka Instytutu Twórczej Fotografii w Opawie, założycielka-współwłaścicielka studia fotograficznego i galerii Poleczki.art, zaproponuje festiwalowej publiczności ogląd świata po omacku, w którym jednym, choć nie jedynym narzędziem poznania jest dotyk. Zdjęcia, które pokaże – adresowane do ludzi widzących – ręcznie perforowane wyróżnia bijące z nich światło i… temperatura. Gra wyobraźni? By się przekonać, wystarczy dotknąć. Aleksandra Kossowska „Świat po omacku”
Anetę Nytko, publiczność w Żorach zna już z oszałamiających obrazów powstałych w projekcie „Bezdech”. Tym razem uczestniczka Programu Mentorskiego Sputnik Photos zaprezentuje zdjęcia z cyklu „Utopiec” wykreowanych na styku fotografii dokumentalnej i artystycznej. To będą duże formaty, ale będzie ciszej, ciemniej i chłodniej niż poprzednio – na płynnej granicy tego, co rzeczywiste i tego, co nierealne.
„Przyjdzie noc” to kolejny projekt prezentowany na Festiwalu – Krzysztofa Kowalczyka, absolwenta studiów doktoranckich w opawskim Instytucie Twórczej Fotografii, laureata licznych prestiżowych nagród i wyróżnień, m.in. w konkursie International Photography, Nowy Jork (2015); Leica Oscar Barnack Award 2014, Niemcy; The Faces of Brewing Europe 2014, Belgia; Leica Street Photo 2013, Polska. Zdjęcia do zobaczenia w Żorach wykonane zostały na przeterminowanych negatywach z różnych źródeł – autora w tym projekcie interesują rzeczy-śmieci.
Autorski projekt Mariusza Mykickiego „Mars” powstał w wyniku odejścia od tradycyjnego fotografowania pejzażu górskiego, tu rejestrowanego kamerą wielkoformatową, gdzie stykowe odbitki wykonywane w tradycyjnej ciemni poddane zostały procesowi barwienia pigmentami, dzięki czemu naszym oczom ukażą się w Żorach – mieście ognia nierzeczywiste obrazy, odpowiadające wysublimowanej estetyce przyjętej przez fotografa tych nieziemskich krajobrazów.
12 września, Muzeum Miejskie w Żorach, godz. 19.00
Prof. Janusz Musiał (dyrektor Instytutu Filmu i Teatru Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach) tym razem zaprezentuje się jako autor, redaktor i fotoedytor licznych publikacji o fotografii, w tym kilkunastotomowej „Fotografii na Śląsku”. Wydawnictwo ma charakter antologii. W jednym z tomów poświęconych śląskim festiwalom fotografii znalazło się miejsce na obszerną historię Festiwalu w Żorach.
13 września, Muzeum Miejskie w Żorach, godz. 12.00
Warsztaty Haruhisa Camera poprowadzi Monika Cichoszewska, która przewodniczy grupie Haruhisa Camera Collective w Polsce. Ilość miejsc ograniczona, obowiązują zapisy, tel. 32 43 43 714.
Więcej informacji na: www.festiwalplener.zory.pl
Dofinansowano z budżetu Miasta Żory