Baza firm

Ogłoszenia

Auto salon

Kino

Konkursy
Czwartek, 28 marca 2024 r.  Imieniny: Anieli, Jana

Ważne zmiany w podatkach lokalnych

Ważne zmiany w podatkach lokalnych

W związku z licznymi pytaniami oraz wątpliwościami zgłaszanymi przez mieszkańców, a dotyczącymi zasad opodatkowania i trybu postępowania przy wymiarze podatków lokalnych przygotowaliśmy informacje dotyczące tego zagadnienia. Warto podkreślić, że część uregulowań jest nowa i obowiązuje dopiero od 2016 roku.

Dlaczego otrzymaliśmy dwie decyzje, przecież nieruchomość jest jedna?

Zgodnie z przepisami, jeżeli nieruchomość lub obiekt budowlany stanowią współwłasność lub współposiadanie dwóch lub więcej podmiotów, to obowiązek podatkowy od tej nieruchomości ciąży solidarnie na wszystkich współwłaścicielach lub współposiadaczach. Organ podatkowy może więc żądać zapłaty całości lub części należnego podatku od wszystkich dłużników łącznie, od kilku z nich lub od każdego z osobna. Zapłata podatku przez któregokolwiek z dłużników zwalnia pozostałych z obowiązku zapłaty. Do odpowiedzialności solidarnej za zobowiązania podatkowe stosuje się przepisy kodeksu cywilnego dla zobowiązań cywilnoprawnych.

Osoby fizyczne ponoszą odpowiedzialność solidarną tylko wtedy, gdy zostanie im doręczona decyzja wymiarowa. Jeżeli więc tylko dla dwóch z trzech współwłaścicieli gruntu zostanie skutecznie doręczona decyzja, to tylko ci dwaj ponoszą solidarną odpowiedzialność za zobowiązanie z tytułu podatku od nieruchomości. W stosunku do trzeciego współwłaściciela nie powstało zobowiązanie podatkowe, bo nie doręczono decyzji, a zatem nie może on ponosić odpowiedzialności za to zobowiązanie. Dopiero doręczenie decyzji temu podatnikowi spowoduje, że powstanie wobec niego zobowiązanie, a przez to będzie on z innymi współwłaścicielami zobowiązany solidarnie do zapłacenia podatku.

W praktyce współwłaściciele (współposiadacze) dzielą pomiędzy sobą kwotę podatku na podstawie przypadającego im udziału we współwłasności (współposiadaniu) i z reguły jeden z nich opłaca podatek od całej nieruchomości. Organy podatkowe wymierzają podatek osobom fizycznym w kwocie ogólnej w jednej decyzji, adresowanej do wszystkich współwłaścicieli. Decyzja ta powinna być doręczona wszystkim współwłaścicielom lub współposiadaczom.

Dlaczego nie otrzymałem decyzji podatkowej?

To nowość, która weszła w życie od 1 stycznia 2016 r. Nie wszczyna się postępowania, a już wszczęte umarza, jeżeli wysokość zobowiązania podatkowego na dany rok podatkowy nie przekracza najniższych kosztów doręczenia przesyłki poleconej za potwierdzeniem odbioru. W takim przypadku decyzję umarzającą postępowanie pozostawia się w aktach sprawy, a organ jest nią związany od chwili wydania. Obecnie obowiązująca cena takiej przesyłki to 6,10 zł. Zobowiązania podatkowe podlegają zaś zaokrągleniu do pełnych złotych, w związku z czym przy kwocie zobowiązania niższej niż 7 zł decyzja ustalająca wysokość podatku na 2016 r. nie została wysłana.

Dlaczego kwota podatku płatna jest jednorazowo do 15 marca 2016 r., choć zawsze była płatna była w 4 ratach?

To kolejna nowość. Zarówno znowelizowane przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, jak i ustawy o podatku rolnym oraz ustawy o podatku leśnym wskazują, że w przypadku gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł, podatek jest płatny jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty. Oznacza to, że jeżeli podatnikowi ustalono kwotę zobowiązania podatkowego w wysokości np. 99 zł jest on zobowiązany wpłacić ją jednorazowo do 15 marca, natomiast jeżeli kwota podatku wynosi np. 101 zł to płatność tego podatku zostanie podzielona na 4 raty.

Dlaczego otrzymałem nie podpisaną decyzję podatkową?

Nowe przepisy ordynacji podatkowej mówią, że decyzja w sprawie ustalenia zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości, podatku rolnym lub podatku leśnym sporządzana z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego, może zamiast podpisu własnoręcznego osoby upoważnionej do jej wydania, zawierać podpis mechanicznie odtwarzany tej osoby lub nadruk imienia i nazwiska wraz ze stanowiskiem służbowym osoby upoważnionej do jej wydania. Jeżeli więc organ podatkowy posiada odpowiedni system teleinformatyczny umożliwiający nadruk imienia i nazwiska wraz ze stanowiskiem służbowym osoby upoważnionej do wydania decyzji, to decyzja taka nie musi zawierać podpisu osoby upoważnionej do jej wydania.

Dlaczego mam składać informację o nieruchomościach, przecież wszystkie dane są w Urzędzie?

Zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych osoby fizyczne, muszą złożyć właściwemu organowi, na odpowiednim formularzu, informację o nieruchomościach i obiektach budowlanych. Muszą to zrobić w terminie 14 dni od wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości.

W pierwszej kolejności to właśnie na podatniku spoczywa obowiązek złożenia organowi podatkowemu informacji o nieruchomościach. Formularze informacji i załączników do informacji znajdują się na stronie internetowej www.bip.zory.pl. Organ podatkowy należy również informować o wszystkich zmianach np. zamianie adresu, zmiana nazwiska czy stanu posiadania.

info. UM



Aby dodać komentarz musisz się zalogować!

Nie masz konta? - zarejestruj się


© 2006-2024 Fundacja Sztuka, Gazeta Żorska  |  e-mail: gazeta@gazetazorska.pl, portal@gazetazorska.pl           do góry ^
Industry Web Zarządzaj plikami "cookies"