Baza firm

Ogłoszenia

Auto salon

Kino

Konkursy
Środa, 08 maja 2024 r.  Imieniny: Stanisława, Wiktora

Przeciw nietolerancji

29.04.2009
Przeciw nietolerancji

Wczoraj uczniowie klas pierwszych liceum ZSO, w ramach projektu „Odpowiedzialność wobec historii - pamięć dla przyszłości”, uczestniczyli w spotkaniu z Grzegorzem Łubczykiem, autorem książki „Polski Wallenberg - Rzecz o Henryku Sławiku”.

Projekcja filmu oraz wykład był ciekawą lekcją na żywo, skłoniła ona do refleksji i zatrzymania uwagi na historii, o której powinno się pamiętać i przekazywać następnym pokoleniom. W drugiej części spotkania nastąpiła prezentacja prac uczniów w ramach oficjalnego zakończenia projektu.

 

Mariola Żur-Kawałek, doradca metodyczny języka niemieckiego w Żorach, nauczyciel ZSO oraz Marcin Wieczorek, nauczyciel historii, przy współpracy z Muzeum Miejskim podjęli się realizacji programu edukacyjnego „Odpowiedzialność wobec historii - pamięć dla przyszłości”, który realizowany od września do kwietnia w roku szkolnym 2008/09, powiązany z programem nauczania, nawiązywał do otwartości, akceptacji, odmienności i tolerancji wobec innych kultur, w rozwijaniu postawy ciekawości, zwracał uwagę na zagrożenia płynące z niewłaściwego rozumienia słowa „inny”.

Uczestniczyło w nim 54 uczniów i utworzyło się 18 grup.
Uczniowie klas licealnych i gimnazjalnych, którzy zaangażowali się przy wykonywaniu prac zespołowych, interdyscyplinarnych, wykorzystali treści edukacji historycznej oraz obywatelskiej. Za zaangażowanie i wkład pracy młodzież otrzymała podziękowania i nagrody książkowe.

Inne prace, plakaty, kroniki oraz albumy można było zobaczyć po zakończeniu w holu, reszta uczniów otrzyma podziękowania w szkole na spotkaniu podsumowującym 30 kwietnia.

 

Celem projektu było kreowanie pozytywnych wzorców społecznych, rozwijanie wrażliwości na odmienność kulturową, etniczną i religijną. Działania w ramach projektu miały kształtować i promować wśród młodych ludzi postawę otwartości, przyczynić się do budowania więzi międzypokoleniowej i uwrażliwić młodych ludzi na zagrożenia wynikające z fanatyzmu i braku tolerancji. Ponadto ważnym celem projektu było poszukiwanie wiedzy na temat wielokulturowego dziedzictwa w Polsce.
Zainicjowany projekt edukacyjny związany był z upamiętnieniem 66 rocznicy wybuchu powstania w getcie warszawskim, które stało się symbolem walki i męczeństwa Żydów polskich. W społeczeństwie ujawniają się różnice indywidualne i międzygrupowe. Są to różnice opinii, a także różnice wartości, religii i wyznania, kultury. Obecność tych różnic wiąże się nieuchronnie z występowaniem sytuacji konfliktowych, z powstawaniem stereotypów społecznych i uprzedzeń.


Realizując ten projekt poruszone zostały następujące zagadnienia:
- Inny nie znaczy Obcy – od niechęci do akceptacji, prześladowania, getta żydowskie, pomniki Holokaustu, cmentarze, badania i eksperymenty przeprowadzane w obozie, postawy i działania różnych grup społecznych
- Literackie i artystyczne ślady, warunki życia więźnia,
- Dzieci Holokaustu,
- Los dziecka w czasie Zagłady – pomoc Sprawiedliwych wśród Narodów Świata.
W ramach projektu odbyły się
- projekcje filmów,
- zorganizowana została wycieczka do Oświęcimia i Harmęża,
- warsztaty, dyskusje dotyczące problematyki Holokaustu,
- odbyły się lekcje muzealne przy współpracy z Muzeum Miejskim.
Info: ZSO (pc)

 

 



Aby dodać komentarz musisz się zalogować!

Nie masz konta? - zarejestruj się


© 2006-2024 Fundacja Sztuka, Gazeta Żorska  |  e-mail: gazeta@gazetazorska.pl, portal@gazetazorska.pl           do góry ^
Industry Web Zarządzaj plikami "cookies"